neděle 20. listopadu 2016

Jak jsem si nadělila severní Itálii III.

Na kratší tratě jsem volila klasické regionální vlaky nebo autobusy. Fungují stejně jako v ČR. Cena je vždy stejná, takže nemusíte přemýšlet dopředu a můžete si dovolit být spontánní. Jediné, co nesmíte zapomenout, je cvaknout si lístek před nástupem do vlaku. Takže jsem pondělní speciální výlet rozhodovala až na místě dle momentální nálady a počasí. Kdo četl příspěvek z dubna ví, že můj původní plán, kam v Itálii zamířit, byl trochu jiný. Z Venice jsem měla původně namířeno do Bologni. Ovšem z více zdrojů jsem slyšela, že tam vlastně není nic moc k vidění a tak jsem se rozhodla raději pro Veronu. A taky jsem pár týdnů před odjezdem náhodně narazila na fotku z Cinque Terre a rozhodla se, že pokud právě počasí dovolí a já nebudu po víkendu totálně utahaná, rozhodně se tam musím podívat!

Z Florence do Cinque Terre se dá dostat poměrně snadno právě regionálním vlakem přes Pisu. Cesta trvá dvě hoďky a můžete najít vlaky, které jedou přímo do La Spezia a pak chytit motoráček do Riomaggiore, nebo si musíte přestoupit v Pise. Rozhodovala jsem se mezi komfortním přímým vlakem, nebo přestupem s tím, že bych se zaběhla mrknout na šikmou věž. Ovšem zaslechla jsem, že Pisa jako taková je vlastně docela nudné městečko a krom věže tam toho moc není. Protože jsem chtěla v Cinque Terre strávit pokud možno maximum času, Pisu jsem přeskočila a viděla půlku věže jenom z vlaku - tož hezká, to zase jo. Každopádně jsem tedy v neděli večer nastavila budík, protože předpověď pro La Spezia vypadala slibně. Po probuzení bylo venku skutečně slunečno, takže jsem obula boty a vyrazila na nádraží.

Výhledy z vlaku jsou působivé

Kolem jedenácté už jsem byla v Riomaggiore, což je první vesnice v Cinque Terre. CT je skalnatá pobřežní oblast, zahrnuje celkem 5 barevných a malebných vesniček terasovitě postavených na skalnatých útesech. Mezi jednotlivými vesnicemi se můžete pohybovat motorákem, lodí nebo po vyznačených trasách, které  slibují nádherné pochody. Ty jsem si bohužel z časových důvodů dovolit nemohla, tak jsem zvolila loď. A dobře jsem udělala, bylo to super. Hned po výstupu z vlaku se mi otevřel přenádherný výhled z útesu.

Vesnička byla krásná. Riomaggiore jsem zahájila klasicky - sklenka Prosecca a focaccia
Jaj, to byla pohodička
. Slunce začínalo pálit a ulice byly tak akorát plné. Foťák nešlo odložit. Zamířila jsem k moři a našla onu zmiňovanou loď, o které jsem ovšem do té doby nevěděla. Bylo to skvělé překvapení a vyřešilo to moje dilema, které z vesnic navštívit. Takhle jsem mohla vidět z moře skoro všechny, až na poslední Monterosso, neboť jsem se rozhodla zajet do Vernazzy, která je dle průvodců asi nejkrásnější. Těžko říct, já si zamilovala Riomaggiore, ale nejspíš proto, že to bylo první místo, které jsem viděla, a vyrazilo mi dech. Ve Vernazze se dalo i ošplouchnout v moři, lidé se koupali na útesech. Já se nakonec rozhodla jenom svlažit utahané nohy a odpočívat na skalách, jak ještěrka vyhřívající se na slunci.

Riomaggiore
Manarola
Corniglia
Vernazza

La Spezia
Na cestě zpět mi samozřejmě ujel motorák před nosem, poněvadž většina automatů na lístky nefungovala, a další byl zpožděný, takže mi ujel můj přímák do Florence. Ale protože jsem věděla, že není radno spoléhat se na poslední vlaky, protože jízdní řády se tu prostě moc nenosí, měla jsem v záloze ještě poslední přestupní vlak. Do Florence jsem tedy přijela trochu později, ale tentokrát připravená na noční život! Ejhle, v pondělí večer se tu ale zrovna dvakrát nepaří. Nedělní atmosféra byla ta tam, navíc se přihnal lehký déšť. Přesto jsem se rozhodla, že si tu skleničku Prosecca zasloužím, takže jsem našla malý bar v jakési pasáži, kde se dalo sedět venku a přitom nemoknout. Už při objednávání mi přišlo trochu divné, že se mě holčina zeptala, jestli jsem si jistá, že nechci panáka. Hmm, vypadám, že ho potřebuji? Pak jsem to uviděla. Na baru stáli dva kluci a právě se chystali vypít něco, co vypadalo vlastně tak trochu jedovatě. Shots zářící všemi barvami. Vedle pomeranč namočen v čemsi modrém, posypaný kokosem a navrch špetka chilli omáčky. Dali jsme se do řeči a zjistila jsem, že tihle dva Američani mají speciální Florence To-Do List a tohle místo, Eby's bar, je na tomhle seznamu. Jste-li ve Florenci, musíte si dát panáka u Ebyho. Eby vypadá totálně jako Einstein.

Po menu se neptejte. Řekněte mu, co byste rádi - něco sladkého, silného, hořkého? Máte rádi jahody, čokoládu, skořici, chilli, banán? Eby vám prostě něco namíchá. A je to pecka. Za ty dva dny jsem pár panáčků ochutnala. Ale největší dojem na mě udělalo Tornádo. To je prostě masakr!

Pak už jsem valila na byt, protože jsem ráno měla booknuté vstupenky do Uffizi. Ale byl to skvělý den!

neděle 30. října 2016

Jak jsem si nadělila severní Itálii II.

Druhý den ráno, poté, co jsem otevřela okenici (zbožňuji ty jejich okenice, dopřejí vám absolutní tmu, jenom to vstávání na budík je pak trochu kruté), jsem s radostí zjistila, že venku je modro! Vyrazili jsme tedy na obhlídku města. Naše bytná nám poradila, že nahoře ze zámku je krásný výhled na město. Nasadili jsme tedy směr zámek, cestou dali ranní kávu s mlékem a brioche a už si to pádili. V tuto chvíli už jsem začala značně pociťovat radost z toho, jak skvěle jsem si zabalila, neboť jsem strávila celý den s batohem na zádech a ono se to neproneslo! Byla jsem na sebe hrdá, umím cestovat na lehko! Každopádně to mašírujeme na zámek, chystáme se do prvních schodů, když v ten moment se proti nám vyřítí běžec. A hned za ním další a další... a další, desítky, stovky a tisíce běžců. Konečně si všímám těch cedulí hlásících dnešní Verona maraton. Abyste tomu rozuměli. Podle G. je Verona malé kouzelné městečko. Většinou prázdné a pohádkové. Tak prázdné skutečně nebylo. Nebylo to ani Piccadilly, ale cílová rovinka s obří nafukovací bránou hned vedle kolosea, to je prostě pech. Na druhou stranu, kdo to má!

Výhled ze zámku
Verona je každopádně skutečně kouzelná. I narvaná zpocenými maratonci. Piazza Ebre je jedno z nejhezčích náměstí, které jsem viděla. Není náhodou, že centrum města je památka UNESCO. Můžete zde najít spoustu dochovaných římských památek. A samozřejmě také Juliin balkón, který přetéká turisty. Když už nic, alespoň vybrali dobový dům. Oželela jsem zamávání do kamery na balkóně a za ušetřených 10 éček si radši dala aperitivo (to se dá i před obědem!).

Piazza Ebre
Pak už jsme to tedy zamířili na koloseum. Velkolepá krásně dochovaná stavba, kde se stále pořádají společenské akce - koncerty, divadla atd. To už začalo lehce poprchávat a já i přes déšť měla potřebu sehnat mi opalovací krém, neboť jsem se ve Venice tak trochu za ten jeden den spálila. A bylo to oněch osudných pár minut zdržení před pozdním obědem, které mi nadělily kroupy přímo do hlavy. Strhla se totiž bouře nevídaná. Slejvák, jaký jsem už dlouho neviděla, a ano, kroupy. Zapomněla jsem rovněž nasadit batohu pláštěnku, tak mi to všechno tak trochu zvlhlo. Nejhorší věta ever! Tolik ke slunné italské dovolené.

Totálně promoklí jsme doběhli do pizzérie, nalili do sebe víno, dali si excelentní pizzu a pak už nás spěšně vyhazovali, protože siesta, vážení. Tady se prostě odpoledne zavírá a na večeři před sedmou vážně nechoďte, nikdo tam nebude. Běžte raději na aperitivo. Poslední prohlídka centra, už bez deště, poslední sklenička Aperol Spritz, já vím, co si teď už nejspíš říkáte, říkám si to taky, poslední pohled na dochovanou mozaiku. Mimochodem pokud budete ve Veroně u kostela Santa Anastasia vezměte to tou uličkou, tou maličkatou, po levé straně kostela. Dojdete k přenádherné římské vile s atriem, kterou jsme neminuli jenom náhodou díky milému místnímu.

Santa Anastasia
Přesně tam v rohu je ta ulička

A pak už šupky dupky na nádraží a rozloučení s G., který se vracel do Trieste do pracovního koloběhu, kdežto já jsem nasedla na rychlovlak do Florence, což je tady podle mě nejrychlejší a nejlevnější způsob dopravy. Z Verony do Florence ze dvě hodinky a 30 Euro, když bookujete s předstihem, parádička.

Po příjezdu do Florence už bylo zase slunečno. Dorazila jsem po šesté v neděli večer, ale můj airbnb check-in byl až po deváté. Vyrazila jsem tedy do centra, abych stihla nějaké to světlo u Katedrály Santa Maria del Fiore. Cestou jsem narazila tady na toho obra!

Je přenádherná! Velkolepá! Trochu mě překvapilo jak málo prostoru kolem ní je, je obklopena ostatními domy v poměrně těsné blízkosti. Ostatně celá Florence mě překvapila. Když jsem dle původního plánu sháněla ubytování přes couchsurfing, vyměnila jsem si pár řádků s jakýmsi Luigim. Neustále mě přesvědčoval, že do Florence musím rozhodně dorazit o víkendu kvůli nočnímu životu. Pro mě ovšem Florence byla vždy kolébkou umění. Chtěla jsem vidět Uffizi, dell'Accademia, architekturu, kapli Medicejských, Michelangela! Jakýpak noční život! Florence je přece hlavně o umění! Umělci totiž nejsou vůůůbec bohémové, že jo... Jak hořce jsem onu neděli večer litovala, že mám krosnu na zádech a musím se v devět cheknout na bytě. Neboť tenhle noční život vypadal skvěle! No dobře, všichni byli krásní, mladí a styloví, což bylo něco, co se mi do té krosny už nevešlo. Takže bych tam v těch růžových teniskách úplně nezapadala. Nicméně jsem se pár hodin potulovala centrem, pozorovala rozesmáté tváře v úzkých italských uličkách, poslouchala hudbu, vnímala atmosféru a bylo mi sakra dobře!

neděle 23. října 2016

Jak jsem si nadělila severní Itálii I.

V květnu jsem vyrazila do Itálie díky pozvání od jednoho známého z Londýna. Londýn jsem opouštěla plná očekávání a nadšení. Slunce svítilo, vál lehký vánek, co se mi nořil do vlasů a jemně si s nimi pohrával. Letadlo bylo plné a vzlétlo do prosluněných oblak. Po dvou hodinách jsme přistávali. Už sestup naznačoval ne úplně veselé italské přivítání. Křídla se nořila do šedé neproniknutelné hmoty. Taková ta beztvará oblačnost, co přišla před dlouhým časem a ještě tu dlouhý čas bude. Po výstupu z letadla na mě čekal regulérní déšť. Takový ten český, ne britský, což znamená velké kapky vydávající velký zvuk, když se tříští o betonovou runway. Hned před letištěm na mě čekal Gianluca, nasedli jsme na autobus a do hodinky byli v upršeném ale nádherném Trieste. O městě bude řeč později, neboť skrze déšť jsem z něho ten první večer stejně moc neviděla. A rozpovídám se tak jenom o té hromadě jídla a pití, které jsme ten večer zakusili.

Po krátké procházce jsme skončili ve velice příjemném a trendy podniku na aperitivu. Aperitivo není jenom sklenka něčeho dobrého. Je to také něco malého na zub. Italové chodí na Aperitivo často po práci před večeří. Údajně má kořeny na jihu země, kde je přes den takové horko, že tlačit do sebe pastu nebo pizzu před západem slunce je prakticky nemožné. A tak vznikla tradice dát si něco malého na zahnání hladu a drink. Takže jsme si tedy dali nejprve aperitivo, přestože lilo jak z konve a nejtepleji také nebylo. Dostali jsme hráškové pyré, cosi podobné hummusu a kousek ryby v těstíčku. Všechno bylo skvělé. K pití jsem vyzkoušela dvě vína. Abych vám to řádně osvětlila. Trieste je město bílého vína a především Prosecca. Přesně zde totiž naleznete tuto vinařskou oblast. Ale není to jenom Prosecco. Severní Itálie nabízí i naprosto skvělou Franciacorta, což je šumivé víno z oblasti zhruba na půl cesty mezi Milánem a Veronou. Některými srovnávána s víny ze Champagne. No, musím říct, že Franciacorta, kterou jsem ochutnala ten večer, to bylo definitivně to nejlepší šumivé víno, které jsem kdy ochutnala! Po aperitivu už jsme zamířili na pozdní večeři. Jako předkrm šunky a sýry, hlavní chod risoto s mořskými plody a grilovaný mečoun. Ke každému chodu sklenička vína na doporučení sommeliéra, který nám vybral dva Tokaje. Restaurace to byla malá a útulná. Tedy ona to nebyla restaurace, ale trattoria. To je taková lepší restaurace, jejíž jídlo by mělo být z kvalitních lokálních surovin a opravdu uvařené od začátku až do konce, jaksi ryze domácí. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Za tu byste se najedli i v hezké londýnské restauraci. Ouch! Marně se snažím vzpomenout, jaký byl dezert. Ale ten večer jsem měla první pistáciovou zmrzlinu, tu první z těch asi tisíce kopečků, co jsem tam spořádala. Pak už jsme to zabalili, abychom ráno vstali. Čekala nás cesta do Venice. Předpověď počasí slibovala déšť a bouřky. Ale to je život.

Trieste Piazza Unita d'Italia
Druhý den se skutečně mračilo na všechny strany. Vlak byl zpožděný, jako ostatně všechno v Itálii. G. mi při čekání vypráví, jak znechucen je byrokratickým aparátem a neefektivností Italů, kteří si před příchodem do práce zajdou nejdřív na kávu a "brioche", kde se jsou schopní zapovídat na hoodně dlouho, takže mají zpoždění hned od božího rána. Zajímavý italský fakt o kávě - Italové pijí kávu s mlékem pouze ráno. Po obědě už si může dát cappuccino jenom a jenom turista. Po obědě se totiž pije káva malá a černá. Pije se na baru, ve stoje. V Itálii se v kavárně nevysedává. V Itálii do sebe hodíte kávu v rychlosti. Pokud se nezakecáte. Takovéhle kafe-shots jsem se naučila praktikovat rychle, pravidelně a často. 5-6 krát denně jsem naběhla do kavárny a ze euro si poručila svou dávku energie! Hodně fajn věc. No takže jsme do sebe kopli kafe a čekali na zpožděný vlak. Průvodčí si dal nejspíš po ránu cappuccino. Během cesty se mračna začala protrhávat a když jsme dorazili do Venice, sem tam vykouklo i slunce. Po hodině nebyl na obloze ani mráček a díky té hrozivé předpovědi byla Venice dokonale prázdná! Tedy na poměry, které tam normálně panují. Což znamená, že tam bylo pořád mnohem více lidí než v Pardubicích na Třídě Míru, ale mnohem méně než v Londýně na Piccadilly Circus. A byla krásná!

Byla jsem tam na pár hodin před mnoha a mnoha lety. Času bylo onehdy málo, takže jsem neviděla ani San Marco. Ale tentokrát jsem to viděla. A je to nádhera!

Padlo několik dalších pistáciových, samozřejmě. A pak taky trattoria na večeři. Předkrm hřebenatka, jako hlavní jídlo místní specialita - Spaghetti Noir - špagety se sépií, které jsou, jak správně tušíte, obalené v černé omáčce, což není nic jiného než sépií inkoust. Zní to trochu divně, ale je to Yummy a určitě vyzkoušejte. Dezert klasické tiramisu.

Spaghetti Noir, hřebenatky, San Marco, Aperitivo a hraskove pyré, cappuccino se shotem čokolády jak ho podávají v Trieste na Piazza Unita d'Italia, ona božská nejlepší Friancacorta, tiramisu a první pistáciová.
Pak už jsme utíkali na vlak a ujížděli do Verony. Jediná mračna nad Venice způsobil můj operátor. Neboť v rámci mého tarifu bych měla mít v Itálii úplně stejné ceny jako v UK, včetně dat. Tak data samozřejmě nefungovala, takže jsem strávila asi 2,5 hodiny telefonáty na zákaznický servis. Rozchodili to až druhý den dopoledne po dalším telefonátu, kdy jsem se konečně dovolala na někoho schopného, kdo mě odnavigoval na správné nastavení telefonu. Každopádně když jsme večer dorazili do Verony, byla již tma a řádně pršelo. Našli jsme airbnb ubytování, dali nějaké drinky v místním baru a pak už tvrdě vytuhli po náročném dni.